Bachelor Plus Eğitim Program(2014-2015) | Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ)
SOKAKTA YAŞAYAN ve ÇALIŞAN ÇOCUKLAR İÇİN UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ
Maltepe Üniversitesi / SOYAC

Bachelor Plus Eğitim Program(2014-2015)

Paylaş

Program Darmstadt Uygulamalı Bilimler Üniversitesi ve Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) işbirliği ile hayata geçirilmiştir. Öğrencilerin evrensel değerlere uygun şekilde yetişmelerini ve toplum temelli uygulamalarını bu doğrultuda yapmalarını özellikle de göç ve küreselleşme konularında uzmanlaşmaları hedeflenmiştir.

Öğrenciler program kapsamında kültürlerarası, uluslararası bir ortamda anadilleri dışında bir dilde göçmenler ve aileleri ile çalışarak, çalıştıkları bireylerin topluma ve iş yaşamına katılmalarına katkı sunmuşlardır.

Program DAAD‘nin desteği ile (Alman Akademik Değişim Servisi) Almanya Eğitim ve Araştırma Bakanlığı’ndan (BMBF) finanse edilmiştir.

Programın ilk iki yarıyılında toplum temelli çalışmaların temel ilkelerine odaklanılırken, öğrenciler Almanya’da Türkçe öğrenmeye başlamışlardır. Beşinci ve altıncı yarıyılda ise Alman öğrenciler eğitimlerine Maltepe Üniversitesi‘nde devam ederek SOYAÇ projelerinde görev almışlardır.

Öğrencilerin farklı bir ülkede ve yabancı dilde, farklı bir sosyal sistemde toplum temelli çalışmalarda yer almak suretiyle deneyimleyerek öğrenmesinin onların sadece mesleki değil kişisel ve gelişimine son derece olumlu etkileri görülmüştür.

                                               

 

Hochschule Darmstadt, Toplum Bilimleri ve Sosyal Çalışmalar Fakültesi‘nin Lisans Programı (Bachelor of Arts):

Sosyal Çalışmalar – Göç ve Küreselleşme

Sekiz sömestırlik bu program, öğrencileri sosyal hizmetlerin / sosyal çalışmaların enternasyonalleşmesine hazırlamakla beraber özellikle göç ve küreselleşme ile ilgili alanlarda uzmanlaşmalarını sağlamıştır.

Öğrenciler kültürlerarası ve yabancı dilde aracılığıyla göç etmiş bireyler ve ailelerle çalışırken, hedefleri, bu bireyler ve ailelerin marjinalleşmelerinin önüne geçmek ve özellikle iş hayatına entegre edilmelerine yardımcı olmaktır.

Lisans programı, DAAD (Alman Akademik Değişim Servisi)‘nin destekleri ile Almanya Eğitim ve Araştırma Bakanlığı’ndan (BMBF) finanse edilmiştir.

Program modüler yapılıdır. Sekiz sömestırın ilk iki yılında sosyal çalışmalar/sosyal hizmet uzmanlık temel dersleri verilmiştir.

Bu zaman içerisinde ilk pratik uygulamada, sosyalpedagojik stajda göç alanlarında ve İngilizce verilen derslerde kültürlerarası bilgiler ile uzmanlaşırlar. Aynı zamanda, gitmek istedikleri ülkenin dil ve kültürel özelliklerini öğrenmişlerdir.

Beşinci ve altıncı sömestırlerinde, öğrenciler yurt dışında eğitimlerine devam etmişlerdir.. Türkiye odaklı bu program, Hochschule Darmstadt ve Maltepe Üniversitesi, özellikle Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar Uygulama ve Araştırma Merkezi‘nin (SOYAÇ) iş birliği ile gerçekleşmiştir. Alman öğrencilerin büyük bir kısmı İstanbul’da, Maltepe Üniversitesi‘nde eğitim görürken SOYAÇ aracılığıyla farklı projelere katkı sağlayacak ve sosyal çalışmalar/sosyal hizmet uygulamalarını daha iyi öğrenme fırsatını yakalamışlardır.

Yurt dışında bir sömestır ders, bir sömestır staj yapmaları ön görülmüş. Öğrencilerin, yurt dışındaki sosyal sistemi ve toplumsal sorunların beraberinde getirdiği problemleri ve onları çözme yollarını öğrenmeleri kültürlerarası sosyal çalışmalar için büyük önem taşır. Bunun ötesinde bir ülkede yabancı olmanın ve yeni bir sistemi sosyal çalışmalar açısından öğrenmenin öğrenciler üzerinde hem kişisel hem profesyonel açıdan gelişmelerinde pozitif etki yaratmıştır.

Program, sekizinci sömestırda, Bachelor tezi ile (Bachelor of Arts) son bulmuştur.

 

Uluslararası Konferans: Akademik Yılmazlık Müdahale Yöntemiyle Okul Terkinin Önlenmesi

Okul terki riskiyle karşı karşıya olan çocukların ucuz iş gücü olarak sömürülmemeleri, sokakta çalışan ve/veya sokakta yaşayan çocuğa dönüşmemeleri için okulda desteklenmeleri konusu son derece önemlidir.

Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ), okul terkinin önlenmesi için ulusal ve uluslararası düzeyde çeşitli uygulama ve araştırma projeleri gerçekleştirmektedir. Avrupa Birliğinin desteğinde yürütülen, Erasmus+ “Nitelikli ve Etkili Eğitimin Anahtarı – Empatik ve Destekleyici Öğretmenler”le ve Maltepe Kaymakamlığının işbirliğiyle yapılan “Liseden Üniversiteye Gençler Birlikte” projeleri bunlardan bazılarıdır.

 

İçinde bulundukları koşullar bakımından dezavantajlı olan çocukların yaşadıkları toplumsal, ekonomik ve/veya ailevi güçlüklere rağmen okul yaşamlarında başarılı olmaları ve gelişim evrelerini olumlu deneyimlerle tamamlamaları “akademik yılmazlık” olarak tanımlanmaktadır. İngiltere merkezli bir müdahale yöntemi olan “akademik yılmazlık” yöntemi dünyanın birçok ülkesinde uygulanmakta ve en çok umut vaat eden müdahale yöntemi olarak gösterilmektedir. Bu yöntemle okulların, öğrencilerin karşı karşıya oldukları riskleri ortadan kaldırmak için sürdürülebilir uygulamalar geliştirmesi mümkün olmaktadır.

“Akademik yılmazlık” üzerine, Brighton Üniversitesi Halk Sağlığı Bölümünde kıdemli araştırmacı olarak çalışan Dr. Suna Eryigit-Madzwamuse, 27 Ekim 2016 Perşembe günü bir konferans verecektir. Dr. Eryigit-Madzwamuse, çocuk ve ergen gelişimi konusundaki çalışmalarıyla dünya çapında tanınan disiplinlerarası ve kültürlerarası bir araştırmacıdır.

Dr. Eryigit-Madzwamuse, risk altındaki öğrencilerin “akademik yılmazlık” geliştirebilmeleri konusunu, hem güncel hem de önceden yapılmış araştırmaların sonuçları ve uygulama örnekleriyle ele aldı. Dr. Eryigit-Madzwamuse, “yılmazlık” sadece öğrencilere içinde yaşadıkları koşullara rağmen daha iyisini yapabilme becerisi kazandırmak mıdır, yoksa “yılmazlık” öğrencilerin karşı karşıya oldukları riskleri ortadan kaldırabilme becerileri geliştirmelerini de içerir mi? “Yılmazlık” insanın doğasında var mıdır, yoksa sonradan geliştirebilir mi? gibi sorulara uygulama temelli örneklerle cevap arandı.

“Akademik Yılmazlık Konferansı” 27 Ekim 2016 Perşembe günü, saat 14:00’te Türkan Saylan Kültür Merkezi Kadelen II Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi.

 

Sempozyum: “Okul Terkinin Önlenmesi için Liseden Üniversiteye Gençler Birlikte”

Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ), Maltepe Kaymakamlığı ve Maltepe Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı arasında imzalanan protokol uyarınca,  Ekim 2015  -Mayıs 2017 tarihleri arasında Maltepe İlçesi’nde mesleki ve teknik Anadolu lisesinde, okul terki riski ile karşı karşıya olan öğrencilerin okula bağlılıklarının arttırılması için “Liseden Üniversiteye Gençler Birlikte” projesi gerçekleştirilmiştir.

Maltepe Üniversitesi psikoloji ve sosyal hizmet bölümlerinin lisans ve lisansüstü programlarına devam eden öğrencilerinin aktif katılımlarıyla, Maltepe Kaymakamlığı ve mesleki ve teknik Anadolu lisesinin idarecileri ve rehberlik servisi işbirliğiyle  “bağlanma odaklı ekolojik sistem yaklaşımı” temel alınarak, okul terki riski ile karşı karşıya bulunan lise öğrencilerinin örgün eğitimin dışına sürüklenmeleri engellenmeye çalışılmıştır.

İki yıl süren çalışmanın sonuçlarını aktarmak ve bilgi ve deneyim paylaşımında bulunmak için 30 Kasım 2017 tarihinde Maltepe Kaymakamlığı işbirliği ile Türkan Saylan Kültür Merkezi, Kardelen I Konferans salonunda saat sabah 10:00’da başlayıp gün boyu sürmüştür

 

Sempozyum: “Okul Terkinin Önlenmesi için Liseden Üniversiteye Gençler Birlikte” Uygulamalı Psikanalitik Düşünce: Kapsayacının kapsanması

Maltepe Üniversitesi, Maltepe Kaymakamlığı ve Maltepe Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı arasında imzalanan protokol uyarınca, Ekim 2015- Mayıs 2017 tarihleri arasında Maltepe İlçesi’nde mesleki ve teknik Anadolu lisesinde, okul terki riski ile karşı karşıya olan öğrencilerin okula bağlılıklarının arttırılması için “Liseden Üniversiteye Gençler Birlikte” projesi gerçekleştirilmiştir. İki yıl süren çalışmanın sonuçlarını aktarmak ve bilgi ve deneyim paylaşımında bulunmak için 30 Kasım 2017 tarihinde Maltepe Kaymakamlığı işbirliği ile Türkan Saylan Kültür Merkezi’nde Doç.Dr.Özden Bademci ve Doç.Dr.Figen Karadayı “Uygulamalı psikanalitik düşünce: kapsayacının kapsanması” başlıklı, sempozyum gerçekleştirilmiştir.

 

“Suça Sürüklenmiş Çocuklar için Psikososyal Destek Projesi”:

Gelişim Psikolojisi Doktora programına devam etmekte olan 3 öğrenci haftada bir gün Ümraniye Eğitim Evine gelerek bir çocuk ile onların bireysel gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla haftada bir gün bir saat boyunca düzenli olarak görüşme yapmışlardır.