Düşünme Atölyesi | Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ)
SOKAKTA YAŞAYAN ve ÇALIŞAN ÇOCUKLAR İÇİN UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ
Maltepe Üniversitesi / SOYAC

Düşünme Atölyesi

Paylaş

Çocuklarla Birlikte Projesi kapsamında, iki yıldır Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar Araştırma Merkezi (SOYAÇ) ile Felsefe Bölümünün işbirliği içinde yürüttüğü “Düşünme Atölyesi”nin amacı, örgün ve düzenli eğitim alma imkânı bulamayan çocuklara, soyut düşünme becerilerini geliştirebilecekleri bir konuşma ve tartışma ortamı sağlayarak,  öğrencilerin kendilerini ifade becerilerinin ve kişiliklerinin gelişimine katkıda bulunmaktır.

KONULAR

Felsefe nedir? (Felsefenin isan-dünya-bilgi arasındaki ilişkileri mercek altına alan bir etkinik olduğu üzerinde durulacaktır. )

Bilmek-Yapmak (Bilme faaliyetinin  temel özellikleri dikkate alınarak, yapmak, davranmak ya da eylemde bulunmak arasındaki ilişkiler üzerinde durulacaktır.)

Okumak-Anlamak (“Okuma”nın düz anlamının yanı sıra, geniş, mecazi anlamları da dikkate alınarak, insanın dünyaya, nesneye  yöneliminin ilkin “okuma” olarak gerçekleştirildiğine somut örneklerle dikkat çekilecektir.)

Dinlemek-Anlamak (İki özne arasındaki temel ilişkinin dinleme-anlama olduğu üzerinde örnekler aracılığıyla ayrıntılı olarak durulacaktır.)

Anlatmak (Öznelerarası ilişkilerde anlatmanın, dil kullanımının, özenli bir söylem oluşturmanın gerekli ve yeterli koşulları ele alınacaktır.)

Özgürlük Nedir? Ne Değildir? (Ben ve başkası arasında kurulacak ilişkide özgürlüğü koruyan sınırlar ile özgürlük-yasa ilişkisi bu çalışmada ele alınacaktır.)

Saygı (İnsanlararası ilişkilerde insanın değeri ile tüm ilinekler ve olumsal durumlardan bağımsız olarak insana saygı duyulmasının gerekliliği tartışılacaktır.)

Adalet (Adalet ve eşitlik arasındaki farklar ortaya koyularak, adil olan ve olmayanın sınırları belirginleştirilecektir).

Tartışmak-Dinlemek (İnsanların birbirlerini dinlemesi, diğerlerinin görüşlerine saygı göstermesi ve konuşma özgürlüğünün tanınması konuları ele alınarak, öğrencilerin dikkatleri ideal tartışma ortamı konusuna çekilecektir.)

Birey Olmak (Birey olmanın felsefi içeriği, bağımsızlık ile özgürlük arasındaki sınır, birey olmanın yüklediği sorumluluk ve duyarlılıklar üzerinde durulacaktır)

Bireyler arası İlişkiler (Birey olmanın felsefi içeriği, bağımsızlık ile özgürlük arasındaki sınır, birey olmanın yüklediği sorumluluk ve duyarlılıklar üzerinde durulacaktır)

Birey-Toplum İlişkileri (Bireyin toplumsallık içerisindeki işlevi, toplum içindeki rol ve statüleri arasındaki çağdaş çatışmalar, birey açısından toplum/ toplum açısından birey algısı tartışılacaktır)

Hoşgörü (Bireyselliğin nihai hedefinin yalnızlık değil özgürlük olduğu, “başkası” kavramı, diğer yaşam algıları, dezavantajlı bireylerle ilişkiler ele alınacaktır. Tüm bu ilişki biçimlerinin dayandığı hoşgörü temeli coğrafyamızın kültürel mirasını oluşturan düşün ve gönül adamlarının yaşam örnekleri üzerinden tartışılacaktır.)

Bildiklerim-Bilmediklerim (Bilginin yaşam için önemi ve anlamı. Yaşamda karşılaşılan sorunları çözme konusunda bilginin gördüğü işlevin örnek vererek açılanması. Bilgisizlikten gelen yanlışlar üzerinde durulması.)

Değerler (Değerlerin neler olduğu, değerler ile değer yargıları arasındaki farkın örnekler verilerek gösterilmesi.)

İnsana Saygı (İnsana saygı kavramının insan haklarıyla ilişkisinin ele alınması, örnekler verilerek saygının ne olduğunun tartışılması.)

“Sevgi” Kavramı (“Sevgi” kavramının insan yaşamındaki yerinin ne olduğu, bir değer olarak insana ne kattığı üzerinde durulması ve kavramın içeriğinin çeşitli örneklere bakılarak belirlenmeye çalışılması.)