ERKEKLİK ÖYKÜLERİ, ERKEKLERİN ÖYKÜLERİ
Gençler için Gençlerle Projesi kapsamında 6 oturumluk bir “Erkeklik Atölyesi” gerçekleştirilecektir.
Erkeklikler, toplumsal, kültürel ve tarihsel farklılıklar gösteren toplumsal inşalardır. Erkekler arasındaki farklılıkların ve hakim ataerkil erkeklik kodlarından farklı, eşitlikçi erkeklik olanaklarının ortaya konması, gençler ile tartışılması, cinsiyetler arası eşitliğin ortaya çıkması doğrultusunda katkı sağlayacaktır.
Bu eğitimde sokakta yaşayan genç erkeklerin erkekliklerini sorgulamaya ve tartışmaya başlamaları, erkeklikler hakkında farkındalık yaratılması ve cinsiyet eşitliğine dayalı erkekliklerin inşasının koşullarının tartışılması amaçlanmaktadır.
Eğitimlere sadece erkeklerin katılması öngörülmektedir.
Katılımcı sayısının en fazla 15-20 olması öngörülmektedir.
Eğitim için öngörülen toplam süre altı haftadır.
EĞİTİM PROGRAMI
1.Toplumsal Cinsiyet, Kadınlık ve Erkeklik
Açılış: Tanışma ve buz kırma egzersizleri
Eğitimin amaçları:
Toplumsal ve biyolojik cinsiyet rolleri, ve normları hakkında farkındalık sağlanması
Kadın-erkek eşitliği hakkında farkındalık yaratılması
Toplumsal cinsiyet ve biyolojik cinsiyet
Eğitim: Başkaları ne yapar?
Katılımcılar kendilerini öteki cinsiyetlerden aktörlerin yerine koyar ve sabahtan akşama bir gün boyunca başlarına gelenleri yazarlar.
Yazılanlar karşılaştırılarak tartışılır.
2.Erkekler Arası Farklılıklar
Eğitimin amaçları:
Erkekler arası toplumsal ve kültürel farklılıkların ortaya konması
Erkeklerin aynı olmadığının ve değişebilir olduklarının ortaya konması
Eğitim:
Sizce nasıl erkekler var? Bunlar neler yapar? Neler yapmaz? Bunlar üzerine düşünülür ve 5-10 dk süreyle oyun oynanır.
En sonunda bu farklı erkekliklerin sonuçları tartışılır.
3.Nasıl Erkek Oluruz?
Eğitimin amaçları:
Bu eğitimde biyolojik bakımdan “erkek” olarak doğan bireylerin, toplumsal ve kültürel kabul gören ataerkil “erkek adam”lar haline nasıl geldiği, erkeklik normları ve erkeklik rolleri tartışılacaktır.
Eğitim sırasında katılımcı genç erkeklerin, hakim erkeklik normları ve rolleri ile yaşadıkları sıkıntılar gösterilmeye çalışılacak, bu rol ve normların genç aktörlerin benlikleri, kimlikleri ve yaşamları üzerindeki etkileri tartışılarak ortaya konmaya çalışılacaktır.
Eğitim:
Doğduğumdan bu yaşıma kadar, erkek olmak için bana bugüne dek neler yapmam, neler yapmamam gerektiği öğretildi? Bunların hangilerini gerçekten yapmayı istedim, hangilerini aslında istemedim? Katılımcılara bunlar üzerine düşünmeleri istenir. Katılımcılar tek başlarına bunları bir kağıda yazarlar.
Erkek adamlar neler yapar? Neler yapmaz? Katılımcılar tek başlarına bunları bir kağıda yazarlar.
Yazılanlar, nedenleriyle birlikte tartışılır.
4.Cinsellikle İlgili Yargılar ve Toplumsal Cinsiyet
Eğitimin amaçları:
Katılımcıların cinsellikle ilgili kendi değer yargılarının ve ön yargılarının farkına varmalarını sağlamak
Katılımcıları kadın ve erkek cinselliği ile ilgili “uygun olan” ve “uygun olmayan” davranışları üzerine düşünmeye sevk etmek
Eğitim:
Katılımcılara cinsellikle ilgili kalıp yargılar belirten kartlar dağıtılır
Bunlar üzerine düşünmeleri istenir
Bunlar üzerine hep birlikte tartışılır.
5.Erkeklik ve Kadına Yönelik Şiddet
Katılımcılara kendilerini tanıdıkları farklı gruplardan erkeklerin failleri oldukları şiddetlere maruz kalan kadınların ve erkeklerin yerine koymaları istenir. Bunların yazılması istenir.
Yazılanlar, nedenleriyle birlikte tartışılır.
6.Erkeklik ve Değişim
Katılımcılarla birlikte toplumsal cinsiyet eşitliğine dayalı bir erkekliğin koşulları tartışılır.