Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Temel Alan Yeterlilikleri/Program Temel Öğrenme Çıktıları İlişkisi
Temel Alan Yeterlilikleri (Sosyal ve Davranış Bilimleri) |
PROGRAM YETERLİLİKLERİ
|
|||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
BİLGİ |
1. Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde sahiptir. |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
2. Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hakimdir. |
|
|
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
||
3. İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
||
4. Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
|
X |
X |
X |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
X |
||
5. Sosyal Araştırma Planlama bilgisine ve uygulamalarına hakimdir. |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
||
6. Sosyal ve Davranış Bilimlerinin gerektirdiği temel istatistik bilgisine ve mantıksal us yürütme süreçlerine vakıftır. |
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
|
X |
|
||
7. Alanındaki ve alana bağlı alt dallardaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme becerisine sahiptir. |
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
||
BECERİLER |
1. Alanla ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
2. Alanına dair temel kuramlara hakim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3. Alanında bilimsel bir araştırmayı bağımsız olarak tasarlayıp yürütebilecek yetkinliğe sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
||
4. Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. |
|
X |
|
|
X |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
||
5. Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
||
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı gerek bağımsız olarak gerekse de ekip çalışmasıyla gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. |
|
X |
|
X |
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
2. Alanı ile ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler. |
|
|
X |
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
||
3. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel ya da ekip çalışması ile hazırlayıp ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
||
4. Alana özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
|
|
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
||
5. Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
||
6. Alanla ilgili her türlü proje veya hedefi planlar ve yönetir. |
|
|
|
|
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
||
7. Alanla ilgili uzmanlığı, ilgili kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir. |
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
||
Öğrenme Yetkinliği |
1. Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden – sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. |
|
|
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder. |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
||
3. Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
||
4. Alanla ilgili bilgileri, alan araştırmaları yaparak geliştirir. |
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
5. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
||
6. Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1. Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|
X |
|
X |
|
|
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
2. Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlarla paylaşır. |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3. Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
4. İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır. |
|
X |
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
||
5. Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
||
7. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
X |
|
|
||
Alana Özgü Yetkinlik |
1. Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
X |
X |
|
2. Alanla ilgili konularda yeni ve bilimsel araştırmalar yapar ve sorunlar için çözüm önerileri geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
||
3. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
||
4. Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
||
5. Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne gerek ulusal gerekse de uluslararası düzeyde katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |