Gençler için Gençlerle Projesi: "SAĞLIK ATÖLYESİ" | Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ)
SOKAKTA YAŞAYAN ve ÇALIŞAN ÇOCUKLAR İÇİN UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ
Maltepe Üniversitesi / SOYAC

Gençler için Gençlerle Projesi: "Sağlık Atölyesi"

Paylaş

'Gençler için Gençlerle' Projesi :
"Sağlık Atölyesi"

“Çocuklar ve Gençler için Mali Destek Programı” kapsamındaki ”Gençler için Gençlerle Projesi” Ağustos 2014 tarihinde başlatılmıştır. Gençlerle içi Gençlerle Projesi kapsamında yürütülmüş olan Sağlık Atölyesi’nin 10 haftalık hedef ve içrekleri şunlar olmuştur:

Sağlık Taraması - Dr. Öğr. Üyesi Behice Ekici

Bu proje ile Sultanbeyli’de yaşayan ve risk altında olan gençler ve ailelerine yönelik hazırlanmış olan sağlık atölyesi kapsamında gençlerin sağlık taramaları yapıldı. Tarama sonuçları, hazırlanan "sağlık tarama forma"’na kayıt edilmiş, tarama sonuçları gençlerle paylaşıldı. Sağlık tarama sonuçlarına göre gençlerin gereksinimleri doğrultusunda sağlığı geliştirici eğitimler verildi. Ayrıca gençler saptanan sağlık sorunları ile ilgili sağlık kuruluşlarına yönlendirildi.

Boy: Çocukların boyları topukları birleşik, kalça ve omuzları duvara dayalı olarak ayakkabısız düzgün zemin üzerinde duvara yapıştırılan şerit mezura ile yapılmıştır. Çene mandibula köşesinden yukarıya doğru hafif itilerek, göz-kulak kepçesinin üst kısmından geçirilen çizginin yere paralel ve aynı düzlemde olmasına dikkat edildi.

Kilo: 100 grama duyarlı dijital terazi kullanılmış, ölçüm yapılmadan önce terazinin ayarı kontrol edilmiş, ölçüm sırasında çocuğun herhangi bir yere dokunmamasına özen gösterildi.

Beden Kitle İndeksi (BKI): DSÖ tarafından önerilen yaşa ve cinse göre BKİ’nin Z skoru değerlendirmesine göre:  +1 SD kilolu, +2 SD şişman, -2 SD zayıf, -3 SD çok zayıf olarak değerlendirildi.

Fizik muayene: İnspeksiyon ile değerlendirildi.

  • Deri ve saçlı deride bit ve/ya da sirke varlığı değerlendirildi.
  • Kulak; dış kulak içi akıntı vb yönden değerlendirilmiştir. İşitme; altı metreden fısıltı testi ile yapılmıştır; tek, çift ya da üç komuttan oluşan cümleler öğrencilerin arkalarından fısıltıyla söylenerek işitme durumları değerlendirildi.
  • Görme: Snellen tablosu kullanılmıştır. Her sıradan en az üç harfin doğru okunması ile alt sıraya geçildi. Şaşılık değerlendirmesi için dört ana yönde görme eksenlerindeki paralellik değerlendirildi.
  • Burun; tıkanıklık, dıştan gözle görülen şekil bozukluğu değerlendirildi.
  • Boğaz; tonsilit, farenjit/nazoferingeal akıntı varlığı değerlendirildi.
  • Boyun; guatr varlığı değerlendirildi.
  • Göğüs; deformiteler değerlendirildi. Skolyoz: Dizleri kırmadan belden 90 derece öne doğru eğdirilen öğrencilerin omurga anatomisinin patolojik olup olmadığı değerlendirildi.
  • Ekstremite; deformiteler, yürüyüş, düz tabanlık, içe/dışa basma vb değerlendirildi.
  • Akciğer ve kalp: Kronik hastalıkları ve alt ve üst solunum hastalıklarını geçirme öyküsü değerlendirildi.
  • Ağız-Diş Sağlığı: Çocukların toplam diş sayısı, çürük ve dolgulu diş sayıları ve ağız hijyenleri değerlendirildi.
  • Alışkanlıklar; Beslenme, uyku, hijyen, boşaltım, aktivite vb. alışkanlıkları değerlendirildi.


Atölye Yürütücüsü: Dr. Öğr. Üyesi Behice Ekici, Hemşirelik Yüksekokulu, T.C. Maltepe Üniversitesi