OKULDAYIZ OSMANGAZİ: Ailelerle, Uygulamalı Sağlıklı Beslenme Atölyesi (28 ŞUBAT 2022 -10 Haziran 2022) | Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ)
SOKAKTA YAŞAYAN ve ÇALIŞAN ÇOCUKLAR İÇİN UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ
Maltepe Üniversitesi / SOYAC

OKULDAYIZ OSMANGAZİ: Ailelerle, Uygulamalı Sağlıklı Beslenme Atölyesi (28 ŞUBAT 2022 -10 Haziran 2022)

Paylaş

"OKULDAYIZ OSMANGAZİ"  

Üniversite-Toplum-Özel Sektör İşbirliğiyle Nöroardışık Eğitim Uygulamaları  “Ailelerle, Uygulamalı Sağlıklı Beslenme Atölyesi”

(28 ŞUBAT 2022 -10 Haziran 2022)

Okul çağı; sağlıklı beslenme ve yaşam biçimi alışkanlığının kazandırılması ve bilincin oluşturulması, yetişkinlik dönemi hastalıklarının önlenmesi açısından önemli bir dönemdir (TÜBER, 2015; Dudley, 2015). Bu açıdan beslenme eğitimleri, istenmeyen davranışları ortadan kaldırabilir ve yerine, sağlıklı ve üretken yaşamı destekleyen beslenme davranışları geliştirebilir (Aktaç ve ark., 2019). Yapılan çalışmalar kısa süreli ve yaşa uygun bir beslenme eğitimi müdahalesinin, ilköğretim öğrencilerinde beslenme bilgisini artırmada önemli bir yere sahip olduğunu göstermektedir (Dudley, 2015; Nguyen, 2017; Rosi ve ark., 2016). Fakat çocuklara sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazandırmak amacıyla çoğunlukla teorik temelli beslenme eğitim programları kullanılmakta, bu da çocukların yeni besinleri deneme ve sağlıklı değişimleri teşvik etme becerilerini sınırlandırmaktadır. Bu açıdan beslenme eğitimi ile birlikte uygulamalı modellerinde kullanılması eğitimin kalıcı hale gelmesi ve sağlıklı bir yaşam tarzının oluşmasında etkili olmaktadır (Gibbs ve ark., 2013).

Çocuklarda ilk öğrenme ebeveynleri ile başladığından çocukların ebeveynleri ile birlikte alacakları beslenme eğitimi, dengeli ve sağlıklı beslenmeyi sağlamaya yönelik çocuklara beslenme stratejilerinin oluşturulmasında ve sağlıksız beslenme alışkanlıklarının sebep olduğu obezite, diyabet ve kardiyovasküler gibi hastalık risklerinin ortadan kaldırılmasında kilit rol oynamaktadır (Scaglioni ve ark., 2008; Patino-Fernandez ve ark., 2013). Eğitimlerle beslenme bilgilerinin kazandırılmasının yanı sıra, eğitimlerin çocuk-ebeveyn ilişkisine de olumlu katkıları bulunmaktadır (Marshall, 2020).  Bu çalışma; ilkokula devam eden öğrencilere ebeveynleriyle birlikte sağlıklı tariflerin pişirilmesine yönelik olarak verilen beslenme eğitiminin, besin tercihlerine, beslenme tutumlarına, yemek pişirmeye yönelik bilgi ve becerilerine etkisini değerlendirmek amacıyla planlanmıştır.

Çalışma, Tübitak Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı (2209-A) tarafından desteklenmektedir. Çalışma kapsamında planlanmış çevrimiçi 5 mutfak atölyesinin her biri yaklaşık 60-90 dakika sürecek şekilde düzenlenmiştir. Atölyeler çevrimiçi video konferans yöntemiyle yapılacaktır. Her atölyede; bir besin grubu ele alınacak, bu besin grubunun ön planda olduğu bir tarif hazırlanırken bu süre içerisinde çocuk-ebeveynine bu besin grubu ile ilgili beslenme bilgileri verilecektir. Atölyeler öncesinde aileler ile görüşülerek, çocuğun ve ebeveynin katılımına yönelik onamları alınacak ve atölyeler hakkında bilgi verilecektir. Atölyeler öncesinde ailenin beslenme alışkanlıkları ve uygulamalarına ilişkin bilgiler anket yardımı ile edinilecektir. Her atölye sonrasında atölyeye ilişkin çocuk ve ebeveynden görüşleri alınacaktır. Atölyeler sonrasında beslenme alışkanlıkları ve görüşlerine ilişkin anket yinelenecektir. Bu atölyelerle çocuk-ebeveynin sağlık beslenmeyi teşvik eden farkındalık edinmesi, bilgi ve beceri kazanması ve tutum geliştirmesi hedeflenmektedir. Çocuk ve ebeveyni kapsayan uygulama imkanı ile sağlıklı beslenmeyi destekleyen çalışmaların geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması önem arz etmektedir.