"OKULDAYIZ OSMANGAZİ" Üniversite-Toplum-Özel Sektör İşbirliğiyle Nöroardışık Eğitim Uygulamaları Yetişkinler için Okuma Yazma Eğitimi (28 ŞUBAT 2022 -10 Haziran 2022) | Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ)
SOKAKTA YAŞAYAN ve ÇALIŞAN ÇOCUKLAR İÇİN UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ
Maltepe Üniversitesi / SOYAC

OKULDAYIZ OSMANGAZİ: Yetişkinler için Okuma Yazma Eğitimi (28 ŞUBAT 2022 -10 Haziran 2022)

Paylaş

"OKULDAYIZ OSMANGAZİ"

Üniversite-Toplum-Özel Sektör İşbirliğiyle
Nöroardışık Eğitim Uygulamaları

Yetişkinler için Okuma Yazma Eğitimi

(28 ŞUBAT 2022 -10 Haziran 2022)

 

Eğitimde fırsat eşitliği, hiç okula gidememiş ya da zorunlu eğitimini tamamlayamamış yetişkinler için de söz konusudur. Okuma yazma bilmemek, bir insanın düşünmesine ve kendini geliştirmesine engel değildir. Ancak gelişmekte olan bütün ülkeler, okuma-yazma bilmezliğin bir ulusun çağdaşlaşması yolunda önemli bir engel olduğu inancında birleşmektedirler (Kadıoğlu, 2012). İnsanlık tarihiyle ile başlayan okuryazarlık kavramı, en temel öğrenme alanını oluşturm-aktadır. Okuryazarlık, bugünün dünyasında hem anayasal hem de temel bir insan hakkı olarak ele alınmaktadır. Bu yönüyle genelde dünyanın özelde ise Türkiye’nin öncelikli gündem maddelerinden birini teşkil etmektedir (Elkatmış, 2013).  Toplumsal ya da mesleki diğer eğitim programlarına katılabilmek için bir ön şart okuma-yazma bilmektir. Okuryazarlık diğer eğitim fırsatlarının kapısını açan bir anahtardır (Nohl & Sayılan, 2014).  Bu bağlamda, bu çalışmada okuryazar olmayan yetişkinlere okuma-yazma becerilerinin kazandırılması amaçlanmıştır. Söz konusu çalışma, İMEV koordinasyonunda; SOYAÇ’ın işbirliğiyle gerçekleştirilen “Okuldayız Osmangazi” Projesi kapsamında gerçekleştirilmektedir.

Çalışmada gerçekleştirilen faaliyetlerin kolaylaştırıcılığı, Maltepe Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programında öğrenim gören ve faaliyetlere gönüllü olarak katılmak isteyen 13 öğrenci tarafından yürütülmektedir. Çalışmanın katılımcıları, “Okuldayız Osmangazi” Projesi kapsamında ele alınan bir okuldaki öğrenci velilerinden belirlenmiştir. Çalışmanın, 2021-2022 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. Bu bağlamda, öncelikle okuma-yazma bilmeyen veliler tespit edilecek; sonrasında gönüllü olarak katılmak isteyen velilerle çalışmalara başlanacaktır. Söz konusu çalışmalar velilerin ve öğrencilerin çalışmalara kendilerine uygun saatlerde katılabilmeleri amacıyla çevrimiçi gerçekleştirilecektir. Çalışmaların gerçekleşmesinde görev alan öğrenciler kendi aralarında gruplar oluşturarak çalışmaların aksamadan gerçekleştirilmesini sağlayacaktır. Bu bağlamda, öğrencilerin bir kısmı okuma-yazma çalışmaları için materyaller hazırlayacak bir kısmı ise okuma-yazma çalışmalarına katılan velilerle çevrimiçi dersler gerçekleştirecektir. Derslerin velilerin uygun olduğu saatlerde ve istediği sıklıkta gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. Okuma-yazma çalışmaları için öğrenciler tarafından hazırlanan materyaller, veliler ile önceden paylaşılarak velilerin derslere hazırlıklı gelmesi sağlanacaktır. Ayrıca, velilere temel düzeyde okuma yazma kitabı ve yazı defteri posta yoluyla ulaştırılacaktır. Çalışmaların aksamaması adına faaliyet koordinatörü ve kolaylaştırıcıları her hafta çevrimiçi toplantı gerçekleştirecektir. Bu toplantılarda hem bir önceki haftanın değerlendirilmesi yapılacak hem de bir sonraki hafta yapılacak çalışmalar kararlaştırılacaktır.

Çalışmanın sonucu olarak, velilerin birinci kademe okuma-yazma belgesi almaya hazır hale gelmesi planlanmaktadır. Ayrıca, söz konusu velilere ikinci kademe başarı belgesi alabilmesi için gerekli yönlendirmelerin yapılması planlanmaktadır.

 

KAYNAKÇA

Elkatmış, M. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ses Temelli Cümle Yönteminin Yetişkinlere Uygulanmasına İlişkin Görüşlerinin Analizi, Milli Eğitim, 197, 114-128.

Kadıoğlu, H. (2012). Yetişkinlere Yönelik Okuma Yazma Kursuna İlişkin Öğretmen Görüşleri, Akademik Bakış Dergisi, 32, 1-13.

Nohl, A. M., & Sayılan, F. (2004). Türkiye’de Yetişkinler İçin Okuma Yazma Eğitimi.

Temel Eğitimime Destek Projesi Teknik Raporu (Milli Eğitim Bakanlığı/Avrupa Komisyonu.